Ett högaktuellt ämne i Sverige just nu är debatten om spel, dobbel och casino på svenska marknaden. Trots att casinobranshen blev reglerad i fjol, är det många som ändå föredrar att spela utanför den svenska spellagstiftningen.
På nyheterna hör man fler och fler rapporter om utländska casinon utan licens i Sverige. De beskrivs oftast som olagliga aktörer och fler och fler hamnar på Spelinspektionens lista över olagligt spel. Ett casino som inte har licens i Sverige får enligt den nya lagen inte rikta sig till svenska spelare. Det innebär att dom inte får marknadsföra sig till svenskar, men att ta emot svenskar är inte olagligt, något man kan läsa om på en annan svensk myndighetssida, nämligen Skatteverket.
Men det här blogginlägget ska inte djupdyka i den legala biten utan vi ska göra en grafisk analys av en nylanserad guide till casino utan svensk spellicens. Sidan vi har kollat in hittar man på https://utansvenskspellicens.com/ och man möts först av en vägg av text som handlar om just casinon utan licens. Vi ska vara helt ärliga, när vi hittade den här sidan så kändes den ganska så halvklar, den har visserligen lite färger, gult, blått och vitt, som gör att den känns lite svensk. Men den hade lika gärna kunnat rikta sig mot finländare.
Efter att ha kikat runt en stund på sidan noterade vi att den är väldigt fattig på innehåll – de flesta undersidor är de facto tomma. Inte heller kan man hitta några casinon på sidan, men vi antar att det är temporärt. En annan funderingen vi har är varför man har valt att lägga upp sidan på en .com istället för Sveriges egna toppdomän .se, men förklaringen kan vara att skaparen av sidan, Johns Media Co Ltd, verkar vara från Belize. Kanske har de helt enkelt dålig koll på Sverige.
Tyvärr har vi inte så mycket mer att skriva om utansvenskspellicens.com. Däremot har vi en sista funderingen, kan en så dåligt designad sida verkligen räknas som marknadsföring? För det är trots allt en av definitionerna för att en sida ska räknas som att den riktar sig mot Sverige.